David Lebe - Jo Brunenberg - Dale Pierce - Daniel Hernández-Salazar - JD Dragan - Eloi Biosca - César Saldívar
 

“MAN EXPOSED" Historia del Desnudo masculino en Fotografías y Video (siglo XX y XXI)

Comisario / Ron Howell

Exposición / del 4 al 21 de Julio 2014

Extendemos la exposición hasta en 15 de Septiembre 2014 (Agosto cerrado)
 
 

MONDO GALERIA presenta con motivo de los festejos del Orgullo Gay en Madrid, una exposición colectiva comisariada por Ron Howell (Inglaterraa, 1957) en la que la historia del desnudo masculino durante los siglos XX y XXI queda expuesta gracias a la maestría artística de los fotógrafos David Lebe (USA, 1948), Dale Pierce (USA), Daniel Hernández-Salazar (Guatemala, 1956) ) Jo Brunnenberg (Holanda, 1949), JD Dagan (USA,1952 ), Eloi Biosca (Barcelona, 1960) y César Saldívar (México, 1960). Del tabú a lo explícito, del documento científico a la creación artística. La obra de estos fotógrafos contamporáneos irá acompañada de algunos documentos históricos. Artista invitado: Alberto Chinchón (PAN)(España, 1973)

 

MAN - EXPOSED (por Ron Howell, comisario de la exposición)

La desnudez es excitante, fascinante – pero puede ser también perturbadora!

Kenneth Clark, el historiador inglés, hizo una distinción entre desnudo (“nude”) y desvestido (“naked”) – el desnudo es posado, confidente, artificioso, “respetuosamente” arraigado en la historia del arte; desvestido es estar sin vestimenta – expuesto, vulnerable – vergonzoso? Especialmente el pene?

Esta selección de fotografías explora el cambio en la actitud social ante el desnudo masculino durante los siglos XX y XXI – cambios en el espejo y el reflejo producido por la homoerótica y las relaciones de un mismo sexo. La fotógrafa americana Berenice Abbott dijo “La fotografía ayuda a la gente a ver” – y cuando miramos estas imágenes, podemos ver cómo la sociedad ha cambiado; y cómo las imágenes han desafiado a la sociedad hacia el cambio. El proceso desde hombres “desnudos” hasta hombres “desvestidos” es la historia de la homoerótica haciéndose establecida y convencional; de lo gay moviéndose del armario a lo aceptado.

Hacia el final del siglo XIX las fotografías de desnudos masculinos caían en tres categorías – modelos en varias posturas posando para artistas – reemplazando el uso de moldes de yeso por modelos vivos; el estudio de culturas tribales y no-europeas; el uso creciente en propuestas médicas, científicas y criminalistas – soldados heridos eran fotografiados en la Guerra Civil americana, los criminales eran fotografiados para crear sus fichas, y el trabajo de Huxley, Darwin y otros deriva en el uso de la fotografía como método de entendimiento de la evolución humana/animal – Muybridge creó una cámara para registrar la locomoción humana. Estas eran las primeras veces en que imágenes de hombres desnudos eran ampliamente disponibles para el gran público. La fotografía se utilizaba y valoraba por registrar con claridad los detalles – las cosas “como son”.



Edward Mybridge, circa 1870

La dos Guerras Mundiales trajeron grandes cambios sociales – los desnudos masculinos ya no estaban inspirados por lo clásico – el periodo de entreguerras trajo el culto al físico en forma, alabar al sol y el naturalismo, los grandes grupos de soldados puestos juntos llevaron hacia el compañerismo masculino y a vínculos afectivos más fuertes entre ellos, en general fue una época de “soltura” en lo moral.

Después de 1918 proliferan los desnudos masculinos fotografiados en un modo “clásico” – en Sicilia por Pluschow, von Gloeden y en Alemania por Theodore Hey – con coronas de laureles y columnas, uvas y urnas – esta tendencia continua en los años 30’ con el trabajo de fotógrafos de moda como Mc Bean, Platt Lynes, Herbert List y otros que realizaban los desnudos masculinos para goce y placer propio y el de sus amigos cercanos – la gran mayoría permaneció sin ser publicada hasta finales del siglo XX. Ellos mismos destruían muchos de los negativos por miedo a ser perseguidos.

Los años 40’ y 50’ vieron el nacimiento de estudios comerciales cubriendo la creciente demanda de fotografías “homoeróticas” – fotografías de cuerpos “cachas” y de “fisicoculturistas” – pero estos eran negocios más que arte – eran artificiosas fotografías de estudio - en pequeños formatos, así podrían ser fácilmente enviadas por correo sin atraer la atención de las autoridades. La actividad sexual descarada era ilegal al igual que los penes erectos o desnudos. Las imágenes generalmente se acercaban al ideal del fisicoculturista – utilizando posturas atléticas o de lucha libre para legitimar la intimidad física; el uso de accesorios clásicos continua – columnas, máscaras, escenarios elaborados; los estereotipos eran populares – cowboys, uniformes, mecánicos; sogas, cadenas y otros añadidos proporcionaban escenarios sugestivos. Athletic Model Guild, Bruce of LA, Lon of NY, Western Photography Guild eran algunos de los más conocidos en Estados Unidos. Más tarde los “Hollywood pin up” fueron el tema/ modelo popular – Colt Studio / Jim French era el nombre más destacado en esto. Imágenes de este periodo eran “propaganda” para el movimiento emergente por los “Derechos Gay”. Las imágenes sugerían y encarnaban una simple y exagerada sexualidad masculina.



Los 60’ vieron a la sociedad fermentar – grandes cambios dieron sitio a la “contra cultura” tanto en Europa como en Estados Unidos – las protestas contra la Guerra de Vietnam en el año 1964; los Derechos Civiles y de la Mujer en 1965, en 1969 los levantamientos de Stonewall, todo dio nacimiento explícito al movimiento por los Derechos Gay. En 1968 la Corte Suprema en los Estados Unidos aprueba por ley que el desnudo en sí mismo no es obsceno – y esto reduce notoriamente el número de persecuciones a aquellos que producían y enviaban fotografías de desnudos por correo – y el “paquete” ya no era obligatorio para los hombres desnudos.

En 1978 la Galería Marcus Pfeifer en Nueva York presenta la primera exposición de desnudos masculinos – el crítico Rene Ricard escribió – “No tienen los genitales masculinos cierto …… aspecto decorativo, como para ser insertados en forma de accesorio divertido?” El pene es siempre el problema!

El movimiento por los Derechos Gay y el advenimiento y aceptación de la vida homosexual significó que los hombres desnudos sean algo más convencional – lo homoerótico se puso de moda – la tendencia en la venta de ropa interior y perfumes – Bruce Weber comentó “Cuando tuve mi primer estudio en Nueva York me pidió Calvin Klein que fotografiase su campaña de ropa interior. Me preguntó ‘A dónde quieres ir?’ Yo pensé…. Y cuando lo comprendí : Herbert List y Santorini!! dije”

Un homenaje al pasado! Y un guiño a un fotógrafo temprano de la homoerótica!

Publicidad Calvin Klen, circa 1980

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Andrea Santolaya
“Prelude”
Photography Exhibition / 10th October - 9th November 2013

"… Nacho Duato opened the doors to the Mikhailovsky Theater to allow me to photograph his world of interpretation. For months I lived with the dancers of this amazing and mysterious place, and I was able to photograph the secret corners of the theatre and experience the day-to-day life of one of the oldest theaters in the world and the bodies of the most demanding dance that exists".
Andrea Santolaya


Invited by the famous Spanish choreographer Nacho Duato, Artistic Director of the Ballet Mikhailovsky, Andrea introduces us, with the black and white subtlety of her images, to the heart of the Russian Ballet in one of the oldest and most prestigious classical theatres, the Mikhailovsky Theater St. Petersburg, created in 1883.

In the Andrea Santolaya’s photographs we can see how the passage of time does not affect the beautiful and the sublime, as the contrast of light and dark narrates the details of Santolaya’s work and seduces the viewer.

Following the visual line of her previous works, “Around,” presented in 2011 at the Marlborough Gallery in Madrid, or her recent book published by La Fabrica Editiorial “Manolo Valdés. Botanical Garden of New York” in 2013, Andrea Santolaya displays an increasingly refined visual language, in which the forms fuse in suggestive shades of gray.

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Man Ray

“Vistas del Espíritu"(Views of the Spirit) Photographs, graphic work and original objects from Man Ray

Curators / Pierre-Yves Butzbach and Horacio Basilicus

Exhibition / 8th May – 30th June 2014

Opens THURSDAY 8th May 2014 – 20:00

 

Of course, there will always be those who only look at the technique, who ask for the ‘how,’ while others of a more curious nature will ask ‘why.’ Personally, I’ve always preferred inspiration to information…”

M.R

 

 

MONDO GALERIA presents a unique exhibition of one of the greatest photography geniuses of all time: MAN RAY (United States, 1890). Pierre-Yves Butzbach (France, 1955) and Horacio Basilicus (Italy, 1963), this unpublished exhibition presents a journey through the multifaceted work of Emmanuel Radnitsky, visionary of photography as art, and a member of the Dada movement in Paris and then after the Surrealists, a movement in which the juxtaposition of emblematic works in different media helps to create a global image of the poetic universe of its author.

On May 9th, with the moratorium of the exhibition and to complete the multifaceted work of MAN RAY, we will be showing the films “Retour á la raison” (1923), Emak Bakia (1926), “Star of the Sea” (L’Etoile de mer, 1928), presented by Pierre-Yves Butzbach.

This projection is possible thanks to the Institut français de España en Madrid

 

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“Elvis. The birth of Rock ‘n’ Roll.” Presenting a unique exhibition of original photographs by artist Alfred Wertheimer, an American photographer who knew the ‘King’ before he was crowned.

“Elvis what?” was the question that photographer Al Wertheimer asked when at the beginning of 1956 an RCA Victor publicist asked him to photograph the new up and coming Memphis sensation. Wertheimer could not have suspected that this would become his life’s commission: at the age of 21, Elvis, as we now know, was about to become a legend. Glued to him at the hip, Wertheimer had complete freedom to approach Elvis: even while seducing young admirers in dark corridors, the singer allowed him to document each of his movements. That year, Wertheimer took about 3,000 photographs and created the incisive portrait of a man on the brink of stardom. Of incomparable intimacy and extension, Wertheimer’s project immortalized a young man who was preparing to make history. Just a month after portraying Elvis during Do Not Be Cruel/ Hound Dog recording sessions, the album became the first to lead in three Billboard charts.

The exhibition consists of about 30 original photographs in different formats, signed by the photographer and numbered editions that will be on sale to the public, as well as books and affordable print editions.

Alfred Wertheimer was born in Germany in 1929, and immigrated to the United States while just a boy to settle in Brooklyn. His early interest in architecture and design led him to the Cooper Union, where he graduated in 1951. Wertheimer’s photographs, which attracted international attention for the first time after Elvis Presley’s death on August 16, 1977, capture the metamorphosis of pop music and the cultural transformation of the United States of America.


Mats Bäcker + Javier Mariscal


“Raw Power" + Estudio Mariscal


Curator Nathalie Bèreau

Photography Exhibition + Design Installation / 5th April – 1st May 2014 – During the Festival Juagada a 3 Bandas


“A few days before meeting Iggy Pop, his friend Marc Bolan had died. When we arrived at the Hotel Plaza in Copenhagen, Iggy was sitting absorbed in a newspaper reading about Marc’s car accident. He looked up and said, “James Osterberg,” his real name… I was introduced to him immediately, and hearing my name Iggy looked at me with surprise and said: ‘Orson Welles?’ Although I was intimidated, I said “yeah.” Throughout the interview Iggy spoke of golf, which was a surprise, as he neither seemed nor acted like the wild rebel that we had hoped to interview.”

MONDO GALERIA, in collaboration with Nathalie Béreau and 6Mandel, presents for the first time in Spain an exhibition of photographs by Mats  Bäcker, the Swedish photographer recognized for his work in the Rock music scene of the 70s and 80s. Through his lens he has captured artists such as the Rolling Stones, David Bowie, Iggy Pop, Grace jones, and Joe Strummer, among others.

This exhibition is curated by Nathaelie Béreau, and is part of the new edition of JUGADA A 3 BANDAS, a festival that every year brings Galleries + Curators + Artists together.

 

Mats Bäcker (föd i Hagfors, 1958) is considered the best scene photographer in Scandinavia.

The images he created in the 70s and 80s portray the new wave of ideals and ways of living associated with rock music. His photos were influenced by his proximity to photography as a means of reportage. He was looking for a casual and sensual attitude, through black and white images. This is what Mats Bäcker wanted to demonstrate with iconic figures such as Iggy Pop and David Bowie.

Raw Power is a story about a unique moment in the history, focusing on Rock between 1977 and 1986.

Read more: Raw Power de Mats Bäcker + ESTUDIO MARISCAL de Javier Mariscal



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